DYGNET RUNT
020-912 912
Kent Jonsson, bärgare hos Assistancekåren Åre och känd från tv-serien Frusna Vägar, använder mobila verktyg för ruttoptimering och dokumentation i Assistancekårens digitala system.

Vi vill prata om IT, hållbarhet och hela Sverige

Ett ledande techbolag inom bärgningsbranschen

Sveriges vägar rymmer ständiga utmaningar – hur incidenter med både personbilar och yrkestrafik hanteras påverkar miljö, kostnader och framkomlighet. Samtidigt förväntar sig kunder en insats som är snabb, säker och långsiktigt hållbar, oavsett var de befinner sig. Kent Jonsson, bärgare i Åre, beskriver hur Assistancekåren förenar traditionellt väg­arbete med modern teknik. – I dag är våra digitala verktyg avgörande för att jag ska kunna göra jobbet, säger han.

Det är få som tänker på IT-system när de ser en bärgningsbil rulla fram på vägarna. Ändå, berättar Linda Gyllensvärd, vd för Assistancekåren, är det just digitaliseringen som gör att de kan leverera samma kundupplevelse i hela Sverige – från Ystad till Kiruna.

– Vårt uppdrag är att göra varje uppdrag effektivt och hållbart. För att lyckas med det krävs mer än muskelkraft och fordon; det krävs en samverkande organisation och sofistikerat IT-ekosystem som knyter ihop alla delar av verksamheten, säger hon.

Har byggt ett digitalt nätverk
Med 142 bemannade stationer och över 500 fordon bestående av allt från tungbärgare till flak- och terrängbilar har Assistancekåren byggt ett digitalt nätverk som matchar varje inkommande ärende med rätt resurser. Emil Ingridsson, CTO, förklarar att det gör insatserna både snabbare och mer hållbara: körsträckorna blir kortare, bränsleåtgången mindre och klimatavtrycket lägre.

– När vi får in ett larm går ärendet direkt in i vårt system, där det analyseras och optimeras. Vi vet vilken bärgare som är närmast, hur vi kan samordna uppdrag och hur vi kan minska väntetiden för kunden. Samtidigt ger plattformen kunder, försäkringsbolag och verkstäder insyn i processen med statusuppdateringar och dokumentation i realtid, vilket skapar snabbare processer och färre missförstånd.

En uppkopplad hjälte på vägen
Trots den digitala utvecklingen tycker bärgaren Kent Jonsson, känd från tv-serien Frusna Vägar, att bilden av bärgaren som en ”skitig vardagshjälte i arbetskläder” kvarstår, och konstaterar att den bilden behöver nyanseras.
–  I dag får jag uppdrag, ruttoptimering och kundinformation via min mobila skärm. Jag dokumenterar och redovisar allt i samma system som mina kollegor. Det är min karta, mitt arbetsredskap och det som gör att jag kan hjälpa kunder på bästa sätt. I dag är tekniken lika viktig för mig som min bärgningsbil, säger han.

Tekniken gör skillnad
Linda Gyllensvärd betonar att det är kombinationen av lokal närvaro i samverkan med en stark centralorganisation som gör Assistancekåren unika.
– Med larmcentralen som nav och en gemensam IT-lösning får kunderna samma höga kvalitet oavsett var de befinner sig. Det är där tekniken gör skillnad – och det är det som sänker totalkostnaden för våra uppdragsgivare, avslutar hon.

 

Sveriges första eldrivna bärgningsbil rullar i Assistancekårens färger. Tyst och utsläppsfri hjälper den trafikanter i Stockholmstrafiken sedan 1 december 2024.

Assistancekåren – Sveriges första elbärgare trafikerar Stockholms innerstad för att möta miljökrav och förbättra boendemiljö.


Fakta om Assistancekåren – Bärgning, vägassistans och fordonstransporter i hela Sverige
Assistancekåren är en av Sveriges största organisationer inom bärgning och vägassistans. Verksamheten ägs av fler än 100 lokala bärgningsföretag och har 142 bemannade stationer över hela landet. Med över 500 fordon, egen assistansförsäkring och dygnet-runt-bemannad larmcentral erbjuder Assistancekåren snabb och trygg hjälp från Ystad till Kiruna. Organisationen har sina rötter i Räddningskåren som bildades 1947 och blev världens första nationella verksamhet i sitt slag.

.

Frågor och svar

Vad innebär hållbarhet i bärgningsbranschen för Assistancekåren?

För Assistancekåren handlar hållbarhet om helheten – från minskad miljöpåverkan till tryggare arbetsmiljöer och högre kundnöjdhet. Varje uppdrag ska vara effektivt genom att ha bärgare i området samt att varje uppdrag i hela landet sker med vår ruttoptimering. Vi tar ansvar och bidra till en bättre helhetsupplevelse för både kund och miljö.

Vad är det egenutvecklade IT-systemets roll i verksamheten?

Assistancekårens IT-system är hjärtat i organisationen. Det kopplar samman alla stationer, fordon och partners i realtid och gör att varje uppdrag kan utföras snabbare, säkrare och mer hållbart.

Hur fungerar samarbetet mellan lokalstationer och centralen?

Varje bärgare har en stark lokal förankring – men Assistancekåren arbetar som en nationell kedja. Larmcentralen koordinerar uppdragen, medan IT-systemet ser till att rätt fordon når fram först. Det är samspel på riktigt.

Vad betyder teknik för en bärgare i vardagen?

För Assistancekårens bärgare är tekniken lika självklar som fordonet. De får uppdrag, kundinformation och ruttstöd direkt i sin mobila enhet – vilket gör att de kan fokusera på det som betyder mest: att hjälpa människor.

Hur påverkar digitalisering kundupplevelsen?

Kunderna får snabbare insatser, tydligare statusuppdateringar och större transparens. Det skapar trygghet och minskar missförstånd. Assistancekåren vill att alla kunder ska känna sig sedda och informerade – i realtid.

Hur kan företag bli partner till Assistancekåren?

Assistancekåren samarbetar med försäkringsbolag, verkstäder, bilflottor och transportaktörer. Genom att ansluta som partner får ni tillgång till IT-systemet, statistik och realtidsdata – allt för att skapa effektivare flöden och nöjdare kunder.