Den nya bärgningsbilen beställdes i samband med att Assistancekåren vann upphandlingen för Vägassistans i Stockholm. Den sattes i trafik första veckan i december.
– Elbärgaren är något helt nytt, säger Mikael Hollström på Assistancekåren Stockholm.
– Den är tyst och utsläppsfri hela tiden. Även när den använder hydraulik och vinschar. Allt är 100 % eldrivet.
Sveriges första elbärgare kommer att utgå från Assistancekårens nya bärgningscenter i Årsta. En toppmodern anläggning som också är centrum för Assistancekårens Vägassistans i Stockholms län.
I Vägassistansuppdraget ingår att bärgningsbilar vissa tider ska stå utplacerade och aktionsberedda på olika platser i Stockholmstrafiken. Under kalla perioder innebär detta att man har dieselvärmare på i hytten – men med en el-lastbil hanteras även detta med el.
– Vi är oerhört stolta över att vara med och driva utvecklingen mot en mer hållbar bärgningsbransch på många olika sätt, säger Linda Gyllensvärd, vd för Assistancekåren.
– Det känns riktigt kul att den allra första elbärgaren rullar i våra färger!
Lars Strömgren (MP) som är trafikborgarråd i Stockholm Stad välkomnar den nya bärgningsbilen.
– Vi vill skapa en stad med mindre avgaser och renare luft, inte minst för att skydda barnens lungor. Därför är det inspirerande att se att företag i Stockholm växlar upp för att kunna köra utsläppsfritt. Assistancekåren visar vägen genom Sveriges första eldrivna bärgningsbil, som klarar kraven i den nya miljözonen i city.
Elbärgaren är byggd på en Volvo FH Electric med 21 tons totalvikt. Den är levererad av Bro Bärgningsbyggen med byggnation från italienska Co.Me.Ar.