El- och hybridbilar skiljer sig från traditionella bensin- och dieselfordon på flera sätt, särskilt när det gäller säkerhet vid bränder. Litiumjonbatterier, som används i dessa fordon, är extremt energitäta och kan självantända om de skadas eller blir överhettade. När de väl börjat brinna är släckningen betydligt svårare än för en vanlig fordonsbrand.
En av de största riskerna är just återantändning. Battericeller som initialt verkar ha svalnat kan plötsligt börja brinna igen, vilket gör att fordonet ofta behöver övervakas i ett brandsäkert område i flera dagar. Om det inte är möjligt, kan det i vissa fall vara säkrare att låta bilen brinna ut på plats än att transportera den.
Nyligen fick Assistancekåren i Ludvika rycka ut till en hybridbil som tagit eld under färd. När branden först släcktes verkade faran vara över, men under transporten uppmärksammade vår bärgare i backspegeln att elden tagit ny fart. Hon körde då lugnt åt sidan, satte på varningsbelysning och sänkte flaket för att avlägsna elden så mycket som möjligt från bärgningsbilen. Efter samtal till 112 kunde branden släckas på nytt, och transporten därefter slutföras tryggt.
Händelsen i Ludvika är en påminnelse om vikten av att alltid vara förberedd. Med den snabba ökningen av el- och hybridfordon på våra vägar är det tydligt att bärgnings- och säkerhetsbranschen står inför en stor förändring.
För att möta dessa nya utmaningar har Assistancekåren infört omfattande utbildning kring el- och hybridfordon. Fokus ligger på säker hantering av högvoltsbatterier och riskbedömning vid bärgning. Rutinerna uppdateras löpande i takt med att tekniken utvecklas och vi lär oss mer om hur dessa fordon fungerar i nödsituationer.
Vårt mål är att minimera riskerna och säkerställa tryggheten för alla!
Foto: Katarina Forsman, Assistancekåren Ludvika / Ludvikabärgar’n AB